familie

Biggetje

Chris en Ben zijn beiden in het land en vandaag was het tijd voor een verlaat verjaardagsfeest. Afgelopen dinsdag heb ik in Herveld een biggetje van ongeveer 14 kilo gekocht. Kleiner was er niet, maar zij paste in een krat van 60×40 en ook in de koelkast. Zo’n diepgevroren beest moet maar liefst twee dagen ontdooien en daarna drie dagen in de pekel met kruiden. Op zondagmorgen heb ik de grote barbecue ontstoken en bij een temperatuur van ongeveer 150 graden werd het beestje langzaam bruin. Ik had gerekend op zes to acht uur garen, maar al na vier uur was het varkentje gaar. Het beestje bleef keurig warm in de krat (dezelfde als werd gebruik voor het pekelen, die werd afgedekt met aluminiumfolie en wat handdoeken. Rond vijf uur gingen we aan tafel en hebben ons te goed gedaan aan nasi-goreng met babi guling.

Indo teak

Ben en Pauline kwamen langs om asperges te eten en om mij te feliciteren met mijn verjaardag. Ze brachten een héél mooi teakhouten bankje mee

Vandaag ben ik zeventig jaar geworden en dat hebben Margreet en ik op bescheiden wijze gevierd in de sauna. De whiskey die ik kreeg heeft een wat aparte naam, maar smaakt desondanks prima. Onze beide zoons zijn niet in het land en mogen deze mijlpaal op een later moment komen vieren.

Dit weekend is de PACC contest. Nederlandse zendamateurs staan in het middelpunt van de belangstelling en de rest van de wereld probeert zoveel mogelijk verbindingen met Nederland te maken. De laatste jaren heb ik vanuit huis meegedaan. Deze keer echter heb ik meegedaan met PA6A, het clubstation van de afdeling Ede. Er was daar dringend behoefte aan een extra CW operator (iemand die Morse beheerst). Het ging heel goed en dat alles in een ontspannen sfeer. Eigenlijk iets te ontspannen. Volgens mij zit er meer in dan de 2400 verbindingen die we hebben gemaakt.

Margreet is op zaterdagavond in Utrecht geweest om daar de verjaardag van Pauline te vieren.

40-45

Een paar jaar geleden hebben we de musical Soldaat van Oranje gezien in Noordwijk. Ik was onder de indruk en genoot van de leuke avond. Als verjaardagscadeau mocht ik dit jaar van de jongens een middagje naar de musical 40-45. Het was in Barneveld, dus vlak bij. Hans was mijn chauffeur, maar hoefde niet mee naar de voorstelling.

Binnen in het gebouw leek het op een enorme plantenkas met veel licht. Er waren veel mensen van mijn leeftijd en ouder. Mijn plek op de tribune was voortreffelijk, halverwege de hoogte van het gebouw langs de trap met één persoon naast me. De koptelefoon was ook fijn en niet lastig. Een vertoning van twee uur lang met allerlei spannende dingen als rijdende tribunes, vliegtuigen en tanks, vuur, schieten, licht en een onverwacht einde dat ik niet ga verklappen maar erg goed was. Ik heb genoten. Als toetje kreeg ik 20% veteranenkorting.

snertfeest

Vanmiddag hadden we wat familie op bezoek. Ze hebben geprobeerd om ons van veel te veel erwtensoep af te helpen. Dat is niet gelukt, maar het was toch gezellig.

familie etentje

Vanmorgen in alle vroegte deed ik boodschappen bij de Turkse supermarkt in Veenendaal. Lekker rijden door een besneeuwd landschap en heel blij met vierwielaandrijving, ABS en winterbanden.

Later op de dag hadden we ons gezin, inbegrepen de schoondochters, compleet. Chris en Rianne waren er al vroeg en hebben onze tuin verfraaid met een sneeuwpop, die het midden hield tussen een ijsbeer en een poes. Ben en Pauline kwamen wat later. Zij waren net terug van een vakantie naar Zuid-Amerika. Ze hadden hele enthousiaste verhalen. Op het menu stond kip (van de barbecue) met friet en appelmoes, Chris zijn lievelingskostje uit de tijd dat hij nog hier woonde.

garagedeur

Onze garagedeur was er al toen we hier in 1994 kwamen wonen en was aan vernieuwing toe. Een mooi vaderdagcadeau dat de afgelopen weekeinden onder leiding van projectleider Chris vorm heeft gekregen. Deze moet toch zeker dertig jaar mee kunnen gaan.