
Chris en Ben zijn beiden in het land en vandaag was het tijd voor een verlaat verjaardagsfeest. Afgelopen dinsdag heb ik in Herveld een biggetje van ongeveer 14 kilo gekocht. Kleiner was er niet, maar zij paste in een krat van 60×40 en ook in de koelkast. Zo’n diepgevroren beest moet maar liefst twee dagen ontdooien en daarna drie dagen in de pekel met kruiden. Op zondagmorgen heb ik de grote barbecue ontstoken en bij een temperatuur van ongeveer 150 graden werd het beestje langzaam bruin. Ik had gerekend op zes to acht uur garen, maar al na vier uur was het varkentje gaar. Het beestje bleef keurig warm in de krat (dezelfde als werd gebruik voor het pekelen, die werd afgedekt met aluminiumfolie en wat handdoeken. Rond vijf uur gingen we aan tafel en hebben ons te goed gedaan aan nasi-goreng met babi guling.










