thuis

Biggetje

Chris en Ben zijn beiden in het land en vandaag was het tijd voor een verlaat verjaardagsfeest. Afgelopen dinsdag heb ik in Herveld een biggetje van ongeveer 14 kilo gekocht. Kleiner was er niet, maar zij paste in een krat van 60×40 en ook in de koelkast. Zo’n diepgevroren beest moet maar liefst twee dagen ontdooien en daarna drie dagen in de pekel met kruiden. Op zondagmorgen heb ik de grote barbecue ontstoken en bij een temperatuur van ongeveer 150 graden werd het beestje langzaam bruin. Ik had gerekend op zes to acht uur garen, maar al na vier uur was het varkentje gaar. Het beestje bleef keurig warm in de krat (dezelfde als werd gebruik voor het pekelen, die werd afgedekt met aluminiumfolie en wat handdoeken. Rond vijf uur gingen we aan tafel en hebben ons te goed gedaan aan nasi-goreng met babi guling.

Indo teak

Ben en Pauline kwamen langs om asperges te eten en om mij te feliciteren met mijn verjaardag. Ze brachten een héél mooi teakhouten bankje mee

Vandaag ben ik zeventig jaar geworden en dat hebben Margreet en ik op bescheiden wijze gevierd in de sauna. De whiskey die ik kreeg heeft een wat aparte naam, maar smaakt desondanks prima. Onze beide zoons zijn niet in het land en mogen deze mijlpaal op een later moment komen vieren.

mooie lentedag

Het was een mooie lentedag met een maximum temperatuur van 18 graden. We hebben geprobeerd wat te zien van de kraanvogeltrek die momenteel aan de gang is. Helaas hadden we geen succes en we moesten ons tevreden stellen met overvliegende ooievaars.

In ons straatje wordt nog driftig gegraven. Naast bestraten wordt er ook aan aan de riolering gewerkt. Vandaag ging het iets te enthousiast, zodat we twee uur zonder water hebben gezeten.

wegwerkzaamheden

Onze wijk krijgt een nieuw wegdek. Dat is hard nodig, want de bestrating lijkt op die in Polen 30 jaar geleden. De wijk is opgedeeld in sectoren. Het asfalt wordt weg gehaald en daarvoor in de plaats komen klinkers. Inmiddels is ons straatje aan de beurt. Vandaag konden we er nog aan één kant uit en morgen kunnen we alleen nog lopend bij ons huis komen.

snertfeest

Vanmiddag hadden we wat familie op bezoek. Ze hebben geprobeerd om ons van veel te veel erwtensoep af te helpen. Dat is niet gelukt, maar het was toch gezellig.

door de kou

Het was min 6 graden vannacht. Toch gingen we vanmorgen op de fiets naar Veenendaal om boodschappen te doen bij de Turk. Zo konden we een beetje ervaren wat we onze jongens hadden aangedaan toen we ze vroeger door weer en wind naar school lieten fietsen. Een kwestie van goed aankleden. Margreet had het koud en ik met lange thermo-onderbroek, vier lagen kleding en ski-handschoenen had nergens last van. De doorgaande wegen zijn sneeuwvrij. In onze wijk is het nog steeds verraderlijk glad.